Bimbingan dan Kaunseling
Apa itu kaunseling?
Suatu proses
perhubungan menolong yang sistematik berasaskan prinsip psikologi. Ia
dijalankan oleh kaunselor profesional bagi membantu perkembangan dan
penyesuaian peribadi klien yang baik dan menyeluruh. Pertemuan adalah secara
sukarela dan berterusan sepanjang hayat berlandaskan Etika Kaunseling.
PERLU DIINGAT!!!
Kaunseling bukan bererti nasihat, walaupun terdapat nasihat
yang diberikan. Malah kaunselor tidak memberi jawapan secara langsung kepada
semua persoalan klien, kerana apa yang baik untuk kaunselor tidak semestinya
baik juga untuk klien . Keistimewaan khidmat kaunseling ialah ia membimbing
klien mencari sumber dirinya yang menyumbang kepada isu yang dihadapi.
Penerimaan dan perakuan sumber diri adalah penting dalam menghasilkan perubahan
diri.
Oleh kerana kaunseling bukan nasihat, hubungan kaunseling
adalah berbentuk dua hala. Kaunselor cuba memahami dengan mendengar dan
memberikan layanan serta interaksi yang baik, manakala klien memberihalkan
masalah mereka dan cuba memahami dan mengambil tindakan menguruskan masalah
tadi. Proses aksi dan reaksi di antara klien dan kaunselor turut membantu klien
mengenali diri dan persoalan yang dihadapinya.
Kaunseling menggerakkan klien memahami diri dari segi
kelemahan yang menghasilkan masalah dalam hidup dan bagaimana klien terdedah
kepada permasalahannya. Oleh itu fokus mencapai matlamat yang mereka tentukan
sendiri melalui pemilihan-pemilihan yang bermakna, dan melalui penyelesaian
masalah yang berbentuk emosional atau antara individu.
Krumboltz (George & Kristianni, 1990), pula mengatakan
kaunseling merangkumi aktiviti-aktiviti yang beretika yang dilakukan oleh
kaunseling dalam usaha membantu klien melibatkan diri dengan jenis-jenis
tingkahlaku yang akan menghasilkan penyelesian kepada masalah klien.
Untuk pemahaman dengan lebih jelas lagi tentang definisi
kunseling, dipetik tiga definisi yang telah dibuat oleh tiga tokoh iaitu
Blocher (1974); Corey (1977) dan James (1982). Blocher (1974) mendefinasikan
kaunseling sebagai suatu proses untuk menolong individu supaya ia menjadi lebih
sedar tentang dirinya dan bagaimana ia dapat bertindak balas dalam alam
persekitarannya. Corey (1977) sepertimana dengan Blocher menekankan tentang
proses di mana seorang klien diberi peluang untuk menerokai aspek diri dan
kehidupannya yang menimbulakn masalah pada dirinya. Akhir sekali James (1982)
pula mendefinasikan kaunseling sebagai suatu proses pembelajaran yang lebih
menekankan kepada proses membantu individu untuk mencapai kehendaknya,
membimbing dan menilai potensi yang ada pada diri individu.
Sebagai rumusan, kaunseling adalah proses pertolongan yang
profesional yang bertujuan membantu individu memahami dirinya dan alam
sekelilingnya.
Terdapat banyak definisi yang diutarakan – bergantung kepada
pendekatan dan teori yang dipegang oleh seseorang.
“Kaunseling adalah satu proses membantu individu untuk
mengenali diri dan persekitarannya, dan cara untuk menggerakkan peranan dan
hubungan mereka.” Hansen, Rossberg & Cramer (1994)
“Kaunseling adalah hubungan professional antara kaunselor
terlatih dengan klien. Hubungan ini biasanya berbentuk bersemuka dan kadangkala
boleh melibatkan lebih daripada dua orang.”
Burks & Stefflre (1979, dalam George & Cristiani, 1995)
Namun demikian secara keseluruhan kaunseling melibatkan
ciri-ciri berikut;-
1. Kaunseling adalah hubungan profesional
2. Dikendalikan oleh individu yang terlatih (kaunselor).
3. Kaunseling mempunyai matlamat tersendiri.
4. Kaunseling adalah satu proses.
5. Dijalankan dalam bentuk individu atau kelompok.
Definisi Bimbingan
• Othman Mohamed (2000), bimbingan merupakan sebahagian
daripada proses menolong. Ia melibatkan usaha memberi arahan secara teratur
serta mengandungi maklumat sesuai bagi menentukan agar sesuatu matlamat
tercapai oleh orang yang menerimanya. Lazimnya bagi penentuan kebajikan dan
perkembangan dirinya.
Prinsip-prinsip bimbingan
• Bimbingan adalah untuk semua murid, untuk perkembangan
diri mereka.
• fokus utama bimbingan ialah pencegahan masalah sementara
ia masih boleh dikawal.
• Ia mesti dilakukan secara kolaboratif dengan kakitangan
lain di sekolah.
• murid-murid perlu menyertai bimbingan secara sukarela.
• guru bimbingan perlu bertingkah laku prosesional untuk
mengelakkan perhubungan tidah sihat.
• perkhidmatan bimbingan merupakan tanggungjawab secara
kolektif di antara guru, murid, guru pmbimbing dan sekolah, rakan sebaya dan
ibubapa yang berkenaan.
Pendekatan Bimbingan
Perkembangan Pencegahan Pemulihan Krisis
Guru Bimbingan dan Kaunseling (B & K)
• Guru yang dilantik sebagai guru bimbingan dan kaunseling
di sekolah yang bertanggungjawab menjalankan aktiviti-aktiviti kaunseling.
• Guru ini tidak digelar kaunselor
MODEL PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
• Perkhidmatan lebih bersifat menyeluruh iaitu memberi
khidmat yang ditujukan seboleh-bolehnya kepada semua kelompok sasaran, di mana
perlu khidmat rujukan kepakaran juga boleh diberikan.
• Perkhidmatan lebih bersifat perkembangan, pencegahan, dan
pemulihan yang boleh disokong melalui
aktiviti pengayaan dan pengukuhan.
• Perkhidmatan lebih menekankan bimbingan dan kaunseling
pengajaran serta bimbingan dan kaunseling kelompok.
• Perkhidmatan lebih bersifat terbuka .
• Perkhidmatan bersifat bersepadu dan pelbagai disiplin.
• Perkhidmatan bersifat pelbagai modality
Sebagai rumusan,
kaunseling adalah proses pertolongan yang profesional yang bertujuan membantu
individu memahami dirinya dan alam sekelilingnya .
PERSONALITI KAUNSELOR
Perhubungan kaunseling tidak dapat dipisahkan daripada
ciri-ciri personaliti kaunselor, iaitu mesra, jujur, menerima tanpa syarat dan
berempati.
MESRA
Sifat mesra kaunselor akan dirasakan oleh klien apabila
klien menunjukkan tanda-tanda berikut iaitu,tidak kekok bercaap, relax, selesa
dan 'rasa'diterima oleh kaunselor.
JUJUR
Kaunselor yang jujur adalah kaunselor yang tidak
berpura-pura dalam perhubungannya dengan klien. Dia bersifat natural, terbuka,
spontan, tidak defensif dan konsisten. Dia mampu berkongsi aksi dan reaksi dari
segi mental dan emosi dan tidak teragak-agak untuk memberi maklum balas.
MENERIMA TANPA SYARAT
Ciri-ciri ini menunjukkan bahawa kaunselor perlu menerima
diri klien yang sebenarnya. Kaunselor perlu melayan klien sebagai manusia yang
bermaruah dan unik walaupun klien datang dengan cerita yang mengelakkan diri
daripada pandangan yang negatif atau serong terhadap kliennya.
BEREMPATI
Ini merujuk kepada kebolehan kaunselor untuk memasuki ruang
rujuk atau dunia klien dan membenarkan dirinya mengalami proses mental dan
emosi yang dialami oleh klien sambil memahami dan menghayati pengertian
daripada proses ini.
CIRI-CIRI KAUNSELOR
a. Mesra
b. Senang didampingi
c. Bersikap terbuka (tidak berpura-pura).
d. Ikhlas untuk menolong
e. Sedar tentang nilai dan kepercayaan dirinya
f. Bersedia mengambil risiko
g. Berupaya menjalinkan hubungan baik
h. Bertanggung jawab atas tindakan yang diambil
i. Mudah berjenaka
j. Pandai berkomunikasi
k. Berpengetahuan
l. Mempunyai nilai etika dan moral yang tinggi.
m. Boleh dipercayai.
n. Ada kekuatan mental
o. Bertenaga dan tinggi motivasi.
George & Cristiani (1995) dan
Okun (1992)
a. Kesedaran tentang diri dan nilai-nilai
b. Kesedaran tentang perasaan
c. Penolong sebagai model
d. Minat kepada manusia dan perubahan sosial
e. Etika yang tinggi.
f. Empati.
g. Kemesraan dan sikap ambil berat
h. Keikhlasan
i. Hormat dan penghargaan positif
j. Kejituan dan tumpuan
Brammer (1973)
MATLAMAT KAUNSELING
George & Cristiani (1995) telah menggariskan 5 matlamat
dalam kaunseling.
Mempermudahkan atau menggerakkan perubahan tingkahlaku.
- daripada tingkahlaku merugikan kepada tingkahlaku positif.
- Cth. Cepat marah, ketawa dan bercakap kuat, banyak
berdalih, merokok, cepat marah atau merajuk, bercakap kasar dsb.
Mempertingkatkan kemahiran untuk menghadapi perubahan.
- Pertumbuhan fizikal, psikomotor, emosi dan psikologi.
- Perubahan persekitaran – rumah, tempat kerja, komuniti
dsb.
- Perlukan penyesuaian
Mempertingkatkan kemampuan untuk membuat keputusan.
- Dilema untuk membuat keputusan.
- Keperluan untuk membuat pilihan yang tepat.
Memperbaiki hubungan dengan individu lain.
- Intraksi dan komunikasi sebagai keperluan asas manusia.
- Jika hubungan terancam – mengancam perasaan, fikiran dan
perlakuan.
Memperkembangkan potensi diri.
- Mengubah tingkahlaku.
- Menghadapi perubahan.
- Proses membuat keputusan.
- Mewujudkan hubungan harmonis.
- Klien dipandu untuk memperkembangkan potensi diri.
0 comments:
Post a Comment